■ 職歴/学内役職・委員
1.
|
2019/04~2021/03
|
東京工科大学 教養学環 教務委員長
|
2.
|
2019/04~2020/03
|
東京工科大学 大学評議会委員
|
3.
|
2019/04~
|
東京工科大学 学環 教養学環 教授
|
4.
|
2023/04~
|
東京工科大学 教養学環 学環長補佐
|
|
■ 専門分野
キーワード:第二言語習得、英語教科教育法、語用論、教材開発、学習者コーパス、舞台芸術批評
|
|
■ 著書・論文歴
|
■ 学会発表
1. |
2014/08/29 |
Japanese and Hong Kong students' audience awareness and attitudes toward their respective cultures in a composition exchange project(The JACET 53rd (2014) International Convention)
|
2. |
2011/07 |
L1 effects on interlanguage passive expressions by Japanese university students(12th International Pragmatics Conference (Manchester, UK))
|
3. |
2010/11 |
The voices of teachers: Encounters with demotivated students(The 19th International Symposium on English Teaching, PAC-ETA (English Teachers' Association /ROC Taipei))
|
4. |
2010/08 |
How do Japanese students overcome their feelings of demotivation toward English study?(KATE The 34th Annual Convention (Kantokoshinetsu Association of Teachers of English))
|
5. |
2010/07 |
What makes Japanese university students overcome their feelings of demotivation toward English study?(The 22nd JUSTEC Conference in Tokyo (Japan-United States Teacher Education Consortium))
|
6. |
2010/05 |
Implications demotivating factors in Japanese university English learning(The 9th Annual JALT Pan-sig)
|
7. |
2010/05 |
The voices of teachers facing demotivated students(The 9th Annual JALT Pan-sig)
|
8. |
2009/07 |
The development of cohesive ties in English by Japanese university students(11th International Pragmatics Conference (Melbourne, Australia))
|
9. |
2007/11 |
Teaching architestural English in an ESP class(JALT (The Japan Association for Language Teaching))
|
10. |
2005/03 |
英作文支援システムの構築(情報処理学会第67回全国大会)
|
11. |
2004/05 |
Japanese Students' Understanding of Speech Acts and Consciousness-Raising Task Effects(The American Association for Applied Linguistics(AAAL) Annual Conference,Portland,Oregon, USA)
|
12. |
2003/07 |
Japanese Students' Understanding of Four English Speech-Acts(8th International Pragmatics Association (IPrA) Conference,Toronto,Canada)
|
13. |
2002/12 |
習熟度別授業とTOEICスコアの推移(短期大学英語教育研究会)
|
14. |
2001/10 |
Request Strategies of Japanese Learners of English [II](2001 4th Pacific Second Language Research Forum(PacSLERF),Honolulu,Hawaii,USA)
|
15. |
2001/03 |
Request Strategies of Japanese Learners of English(Teachers of English to Speakers of Other Languages (TESOL),35th Annual Convention and Exposition,St.Louis,Missouri,USA)
|
16. |
1994/03 |
L2 readers' coherence judgements vs. their comprehension of formal schemata(The American Association for Applied Linguistics (AAAL) Annual Conference, Baltimore, Maryland, USA)
|
5件表示
|
全件表示(16件)
|
|
■ 講師・講演
1. |
2000/10 |
英語教育の未来:英語教育の多様化
|
2. |
2003/10 |
日本人と語用論的知識
|
3. |
2004/06 |
授業における語用論的能力の育成
|
4. |
2006/10 |
英米文化に触れる-映画と日本人的価値観
|
5. |
2007/04 |
英語学習 動機づけにおける 文学利用の可能性
|
|
■ 教育上の能力
●作成した教科書、教材 |
1. |
1995/09 |
Eメールの書き方・使い方
|
2. |
2001/10 |
世界は今―最新トピックで学ぶ検定英語(再掲)
|
3. |
2002/02 |
Study Bear 中学2年編
|
4. |
2005/04 |
英検準2級予想問題集
|
5. |
2006/04 |
英検4級リスニング予想問題CD
|
6. |
2006/07 |
英検3級模擬テスト
|
7. |
2009/04/01~2013/03/30 |
VISTA English Series I (文部科学省検定済教科書 高等学校外国語科用)
|
8. |
2010/01 |
American Spirits in Movies 名作映画で学ぶアメリカの心
|
9. |
2010/04/01~2014/03/31 |
VISTA English Series II (文部科学省検定済教科書 高等学校外国語科用)
|
10. |
2011/02~2011/07 |
TOEFL iBTリーディング・セクション受験準備についての研究プロジェクト教材作成
|
11. |
2011/12~2012/02 |
英語のメニュー入れ替え定食・セットフレーズ -学習者コーパスから学ぶ-
|
12. |
2013/04~2014/03 |
学習者コーパスから学ぶ大学生のための英文法
|
13. |
2014/04~2015/03 |
学習者コーパスから学ぶ英文法(中級・動詞編)
|
14. |
2014/04/01~2016/03/31 |
VISTA English Series I (文部科学省検定済教科書 高等学校外国語科用)改訂版
|
15. |
2015/04/01~2017/03/31 |
VISTA English Series II (文部科学省検定済教科書 高等学校外国語科用)改訂版
|
16. |
2018/04/01~2022/03/25 |
新VISTA English Series I 2022年施行新高等学校学習指導要領版(文部科学省検定済教科書 高等学校外国語科用)
|
17. |
2019/04/01~2023/03/30 |
新VISTA English Series II 2022年施行新高等学校学習指導要領版(文部科学省検定済教科書 高等学校外国語科用)
|
18. |
2020/04/01~ |
新VISTA English Series III 2022年施行新高等学校学習指導要領版(文部科学省検定済教科書 高等学校外国語科用)
|
5件表示
|
全件表示(18件)
|
|
■ 資格・免許
1. |
1989/03 |
高等学校教諭 2級普通免許状
|
2. |
1989/03 |
中学校教諭 1級免許普通状
|
|